← terug naar nieuws overzicht

Bruno Roche: ‘What should be the right level of profit?

28-11-2021

Woensdag 24 november sprak Bruno Roche, de oprichter van de Economics of Mutuality Foundation, op een bijeenkomst georganiseerd door GIDSnetwerk Foundation. Roche, voormalig hoofd economie bij Mars, neemt stelling met de vraag ‘Wat zou de zuivere hoogte van winst moeten zijn’ tegen organisaties die winst vooropzetten als hoofddoel. Volgens Roche, pleitbezorger van de ‘economie van wederkerigheid’ moeten bedrijven goed zijn voor de mensen, de samenleving en de natuur.

Afgelopen week heeft bestuursvoorzitter Stan Uyland van GIDSnetwerk Foundation een diner-event georganiseerd met keynote spreker Bruno Roche en gehost door Arleen Westerhof, directeur van het Center for the Economics of Mutuality gevestigd aan de Erasmus University Rotterdam.

Economist Bruno Roche pleit in zijn presentatie voor een ‘economie van wederkerigheid’. Hij stelt dat dit model binnen twee jaar de ‘meetlat’ vormt voor organisaties en bedrijven omdat er Europese wetgeving in de maak is waar organisatie niet meer omheen kunnen. Daarnaast zal het een groot beroep doen op ‘courageous leadership’ dat gegrond is op waarden, ethiek en moreel kompas bij ceo’s.

Roche betoogt dat de tijd is aangebroken dat de ‘role of business must be redefined’. Hij stelde dat bedrijven en klanten samen ‘are committed to accelerating the transition to the next era of purpose-driven capitalism’. Het doel ‘purpose’, niet de ‘profit’ van de organisatie, staat in het centrum van het doen en handelen van bedrijven en vervolgens waar alle onderdelen aan bij moeten dragen.

Bruno Roche eindigde zijn keynote met het bieden van praktische handvatten. In dit kader ging het ook over ‘the practical application of putting purpose into practice in a Dutch/European context through the Economics of Mutuality’. Zijn organisatie EoM heeft een ‘purposescanner’ ontwikkeld die de top van organisaties kan helpen bij het stellen van de goede vragen om zo leiders ‘purposedriven’ te laten handelen. Het doel ‘to see a community of EoM businesses established throughout the Netherlands and the world, embedded in the academic community’.

De ‘Economics of Mutuality’ oftewel ‘Economie van wederkerigheid’ is een baanbrekend management innovatie gestoeld op meer dan vijftien jaar grondig academisch onderzoek en casestudies. Het is ontwikkelend binnen Mars in nauwe samenwerking met Oxford University’s Saïd Business School. Voor meer informatie en ondersteuning https://www.eom-center.com